V dňoch 21.-22. 9. sme sa ( FCR) zúčastnili na HORECA konferencii, významnom podujatí v organizácii SME konferencie, pre hoteliérov, reštaurácie a subjekty podnikajúce v cestovnom ruchu. Diskutovalo sa predovšetkým o krízovom období, o reálnej efektívnosti štátnej pomoci, aktuálnych problémoch v sektore hotelierstva a reštaurácií aj o tom, čo nám kríza vzala a čo nás naučila a ako sa pripraviť na reštart biznisu. Svet hoteliérstva a gastronómie sa počas krízy podstatne zmenil. Ako sa podniky dokázali prispôsobiť novému spôsobu fungovania a čo spravili, aby nestratili dôveru klienta?
Diskutujúci boli experti a lídri HoReCa biznisu a zástupcovia cestovného ruchu v štátnej sfére: štátna tajomníčka Min. dopravy a výstavby JUDr. Katarína Bruncková, riaditeľ znovuzaloženého SACR p. Václav Mika (online) a GS Sekcie cestovného ruchu MDV Mag. Radúz Dula, generálny riaditeľ Tatra Mountain Resort Tomáš Podhor, riaditeľ Hotel Chopok, Dalior Slávik a Jaro Rataj, marketingoví experti . Druhý deň konferencie patril majiteľom úspešných gastro prevádzok ( Foo Zoo, Bistro Smart Food, Kogo…).
Diskutovalo sa o politike cien, či je znižovanie cien správnou cestou ako čeliť kríze. Ako robiť v čase krízy efektívny marketing? Nie je to vyhodená energia a peniaze, ale nevyhnutná súčasť zvládania krízy a udržania si kontaktu s klientami.
Kríza priniesla do mnohých firiem aj zmeny v zabehnutom modeli organizácie, otvorili sa možnosti na efektívne zoštíhlenie firiem, ale aj na skvalitnenie personálu. Kým do obdobia krízy bol hlavný problém nedostatok kvalitného personálu, kríza priviedla naspäť zo zahraničia na Slovensko mnohých skúsených a kvalitných ľudí. Využili reštaurácie a hotely ponuku kvalifikovanej pracovnej sily pre svoje prevádzky? Ako si reštaurácie a hotely počas krízy udržali zamestnancov a dôveru stálych zákazníkov? Ako byť pripravený na obdobie po kríze?
Situácia v gastronómii a hoteliérstve sa podstatným spôsobom líši od problémov cestovných kancelárií, predovšetkým – cestovanie nie je možné naštartovať tak rýchlo ako hotely a gastro prevádzky. Kým paradoxne množstvo hotelov a reštaurácií po otváraní prevádzok z krízy profitovalo – aj vďaka výdatnej pomoci propagácie Dovolenky na Slovensku, cestovky a cestovné agentúry sú (aj vďaka spomínanej kampani a neprehľadnej politike otvárania hraníc) na pokraji krachu a žijú v nádeji podania pomocnej ruky od štátu..