Spracované 6.mája 2020
Zadefinovanie problémov:
1/ ŠKODLIVÁ KAMPAŇ a plošné odrádzanie obyvateľov ( súčasných a potenciálnych klientov) od cestovania. Navrhujeme, namiesto generálnej anticestovateľskej kampane zdôrazniť prednosti dovolenky doma, ale súčasne neodrádzať od cestovania. Odlišovať krajiny, ktoré sú:
- z epidemiologického hľadiska porovnateľné – tieto krajiny by mali byť skoordinované v otvárani hraníc voči ďaľsím krajinámz pohĺadu dôlezitosti cieľového trhu pre cestovný ruch ( sústrediť sa na nosné trhy pre letné dovolenky a zaroveň spĺňajúce predch. bod bezpečnosti – CZ, CRO, SLO, AT
- z geopolitickeho hľadiska – susediace krajiny
- z pohĺadu bezpečnosti jednotlivých segmentov cestovného ruchu a formy dopravy
V tomto zmysle je potrebné postupne otvárať možnosti cestovania – reštartovať cestovného ruchu postupne, na etapy, zodpovedne. Rozpracovať, naplánovať a publikovať fázy, podobne ako reštart hospodárstva.
Kampaň nezohľadňuje dopad na domácich poskytovateľov služieb v CR – výpadok zahraničných turistov ak hranice zostanú zatvorené – druhá strana mince kampane ZOSTAŇTE DOVOLENKOVAŤ DOMA .
PLOŠNÁ KAMPAŇ proti cestovaniu zabúda na príjmy z týchto krajín, ktoré sú nepostrádateľné a nenahraditeľné pre domáce subjekty. Domáci klienti nenahradia výpadok z prijmov pre uvedené subjekty.
Okrem výpadku z priamych prijmov – výpadky z poplatkov miestnych daní, DPH…
V dôsledku tejto politiky a škodlivej kampane može prísť k obrovským výpadkom z príjmov uvedených subjektov a ich insolventnosti, čo bude mať vážny dopad aj na obyvateľov, klientov.
2/ NEZAPÁJANIE SA SLOVENSKA DO PROCESOV VEDÚCICH K ZODPOVEDNÉMU A BEZPEČNÉMU REŠTARTU CESTOVNÉHO RUCHU
Apelovať na zapájanie Slovenska sa do bilaterálnych rozhovorov, kooridinačných aktivít pre otváranie hraníc v rámci Schengenu, zverejniť dátumy otvárania hraníc !
3 / ODŠKODNENIE SUBJEKTOV PODNIKAJÚCICH V CESTOVNOM RUCHU
Ignorovanie nakumulovaných problémov v cestovnom ruchu.
Neskoré riešenie odškodnenia klientov spôsobuje významné škody kanceláriám .
Cestové kancelárie ako jediné subjekty majú nejasný koniec kritického obdobie z pohľadu trvania krízy a obraty ( = príjmy) , ktoré vo vačšine prípadov klesli na 0.
Potrebné zaoberať sa náhradou
- už investovaných prostriedkov do sezóny 2020 ( reklama, veľtrhy, katalógy..)
- fixných nákladov v súčasnosti a počas obdobia bez príjmov ( náklady na nájom, odvody, preddavky na dane). Čiastočné náhrady platov sú nedostatočné!
- odpustenie odvodov, preplácanie nájmov kamenných prevádzok
- nahradiť ušlé prijmy z dôvodu prekážky v činnosti ( napr. podľa príjmov v minulých období)
- zabezpečenie bezúročného zdroja prostriedkov – bezúročných pôžičiek
- zabezpečiť v jednaní z bankami RATING CK, CA v budúcich obdobiach / zachovať prístupy ku kontokorentom, pôžičkám, leasingom… CK sa kvoli 0 obratom a príjmom zaradia do najrizikovejšej skupiny pre banky
Záver:
Ak sa vláda a zodpovedajúce rezorty nebude zaoberať uvedenými problémami a odkladať ich riešenia, škody pre sektor cestovného ruchu budú fatálne ( domino efekt). Výpadky z príjmov z CR neohrozia len CK, spostredkovateľov a poskytovateľov služieb na SK ( incomingu), ale zasiahnu aj iné sektory, poistovníctvo, banky a značne poškodia príjmy do štátneho rozpočtu.
Súčasne môžu výrazne uškodiť na veľa rokov do budúcna aj dlhobudovanej pozícii slovenských touroperátorov a v zahraničí a dlhoročnej strate zahraničných klientov pre poskytovateľov služieb na Slovensku.
V neposlednej rade je v hre aj medzinárodná reputácia Slovenska ako modernej, otvorenej a demokratickej krajine.
Poznámka:
Dńa 7. mája bol materiál zaslaný na GS Sacka. Asociácia na zaslaný materiál nikdy neodpovedala. Hlavne bod 3 ( odškodnenie) sa ukázal ako veľmi akútny už v nasledujúcich týždňoch. Komplexné riešenie bodu 3 žiaľ nie je do dnešného dňa ( 9.9.2020) prijaté. Jednotlivé body analýzy sa stali základom pre dokument Výzva subjektov cestovného ruchu, podanej za Fórum cestovného ruchu na jednotlivé ministerstvá v ktorých nadležnosti je cestovný ruch.